Podsumowanie projektu Erasmus+
W dniach 11-15 czerwca 2019 r. odbyło się drugie międzynarodowe spotkanie projektowe w Szkole Podstawowej w Grucie. Tym razem gościliśmy nauczycieli ze szkół partnerskich z Grecji, Turcji, Hiszpanii i Portugalii, którzy przyjechali do Polski w celu wspólnego podsumowania rezultatów naszego projektu.
Goście mieli okazję podziwiać prace naszych uczniów wyeksponowane w holu: zabawki z recyklingu, ręcznie wykonane papierowe torebki na prezenty i praktyczne torby na zakupy uszyte z niepotrzebnych ubrań. Przygotowaliśmy również wystawę zdjęć ze wszystkich spotkań projektowych w pięciu krajach. Na zewnątrz pokazaliśmy nowe krzewy i drzewka ozdobne, również zakupione z funduszu projektu.
Nauczyciele wzięli udział w warsztatach na temat pszczół i ich roli w ekosystemie oraz globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych. Podczas wizyty u wójta Waldemara Kurkowskiego również dyskutowali na temat problemów środowiska naturalnego w okolicy i dzielili się pozytywnymi wrażeniami z pobytu w Polsce.
Po pracy nad dokumentami podsumowującymi projekt znalazł się też czas na kilka atrakcji:
wyjazd do Gdańska, gdzie goście zwiedzili Muzeum Bursztynu i poznali nasze naturalne bogactwo, spacer po sopockim molo, wizytę w Toruniu i Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie.
Ostatni dzień wizyty naszych partnerów zagranicznych był zarazem dniem zwieńczającym projekt w naszej szkole podczas festynu rodzinnego „Erasmus Party”. Impreza została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej programu Erasmus+, a także przez Radę Rodziców i Radę Sołecką. Nauczyciele, rodzice, uczniowie i cała społeczność lokalna mogli podczas wspólnej integracji na pikniku zapoznać się z efektami naszego projektu ekologicznego: obejrzeć prace uczniowskie z recyklingu, wystawy zdjęć z wyjazdów zagranicznych, pokazy filmów i prezentacji z wyjazdów wyświetlane na projektorze w holu, a także kupić na kiermaszu ekologicznym produkty ręcznie wykonane przez uczniów i rodziców – materiałowe torby na zakupy, zabawki i ozdoby z papierowego origami. Ciekawą atrakcją festynu był również ekologiczny pokaz mody prezentujący ubrania wykonane z recyklingu.
Podczas wspólnego podsumowania i oceny efektów projektu wszyscy byli zgodni, że projekt był wspaniałym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Stanowił okazję do poznania innych krajów i ich kultur, treningu językowego w praktyce i wymiany dobrych praktyk w dziedzinie edukacji ekologicznej i przyrodniczej. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat problemów środowiska naturalnego i sposobach ich zapobiegania w codziennym życiu. Efektywna współpraca między szkołami partnerskimi zachęca nas do podtrzymywania kontaktu i być może kolejnego wspólnego projektu.
Wszystkie rezultaty naszego projektu można zobaczyć na stronie internetowej:
https://nowerasmus.wixsite.com/project
oraz na platformie eTwinning:
https://twinspace.etwinning.net/53877/home
"5 dni - 5 zmysłów"
Poniżej znajduję się link do e-booka z wizyty gości zagranicznych w Polsce w ramach projektu Erasmus+. Książka nosi tytuł "5 dni - 5 zmysłów" i jest podzielona na 5 części. Każda część odnosi się do jednego ze zmysłów, bo to dzięki 5 zmysłom tak dobrze utrwalamy w pamięci piękne wspomnienia. Na 50 stronach można zobaczyć piękne zakątki Doliny Osy, Torunia i Gdańska, zdjęcia artystyczne i dokumentujące działania projektowe. Miłego oglądania! Zwolennikom wersji papierowej polecamy wypożyczenie książki z biblioteki szkolnej.
Erasmus act now!
Podczas wizyty gruckiej grupy Erasmus+ w Portugalii zaprezentowano efekt naszej międzynarodowej współpracy - ciekawie zmontowany film z ekologicznym przesłaniem z udziałem naszych nauczycieli i uczniów! Zachęcamy do obejrzenia!
Nasi uczniowie na krańcu Europy
Za nami już ostatni wyjazd zagraniczny w ramach projektu ekologicznego Erasmus+. Tym razem gościliśmy w Bradze – przepięknym portugalskim mieście. Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Grucie w składzie: Adrianna Brzyska, Oktawia Ostolska, Aleksandra Witkowska, Karolina Bednarska, Mateusz Kowalczyk i Konrad Kamiński wyjechali na tydzień pod opieką nauczycieli: Iwony Murak, Joanny Witkowskiej, Witolda Kaczmarka i Mariusza Kurkusa.
Nasza przygoda w Portugalii rozpoczęła się od wizyty w szkole partnerskiej w Bradze, która w ciągu całego tygodnia organizowała zajęcia dla dzieci zaangażowanych w projekt: biegi na orientację, konferencję o zmianach klimatycznych i globalnym ociepleniu, projektowanie koszulek o zmianach klimatycznych, warsztaty taneczne i wizytę w oczyszczalni ścieków. Każda szkoła prezentowała swoją kulturę i tradycję poprzez taniec, śpiew lub recytację – nasi uczniowie zatańczyli krakowiaka, poloneza i mazura w barwnych strojach ludowych. Podczas wizyty w Portugalii mieliśmy też okazję zwiedzić imponujące miejsca, takie jak położone na wzniesieniu Sanktuarium Bom Jesus, skąd roztacza się piękny widok na miasto, klasztor Tibaes i Muzeum Sztuki Współczesnej Serralves wraz z otaczającym je parkiem. Braga zachwyciła nas bogactwem barokowych kościołów i pięknem budynków ozdobionych charakterystycznymi dla Portugalii kafelkami. Jednak największe wrażenie zrobiło na nas Porto, dumnie wznoszące się coraz wyżej nad rzeką Duero. Podczas rejsu pod pięcioma monumentalnymi mostami mogliśmy podziwiać piękno tego drugiego co do wielkości portugalskiego miasta. Zwieńczeniem wycieczki do Porto była wizyta nad oceanem, której z pewnością nigdy nie zapomnimy. Ostatnią atrakcją podczas pobytu w Portugalii był coroczny festiwal Braga Romana kończący się wielką paradą starożytnych Rzymian. Jeden z naszych uczniów również wziął udział w tym ciekawym widowisku, przypominającym o rzymskim pochodzeniu miasta. Wróciliśmy do Polski pełni miłych wspomnień i chęci do realizacji kolejnych projektów. Już 10 czerwca będziemy po raz drugi gościć zagranicznych partnerów na spotkaniu podsumowującym nasz projekt.
red. Iwona Murak
TYDZIEŃ W HISZPANII
W dniach 17 - 22 lutego w ramach projektu Erasmus+ spedzilismy tydzień w Walencji, w Hiszpanii!
Zostaliśmy bardzo entuzjastycznie i serdecznie przywitani w pięknej szkole LaSalle w Paternie, którą już pierszego dnia mieliśmy okazję zwiedzać. Byliśmy również z wizytą u burmistrza oraz uczestniczyliśmy w ciekawych warsztatach na których świetnie się bawiliśmy.
TYDZIEŃ W HISZPANII
Drugiego dnia pod okiem przewodnika zwiedziliśmy piękną Walencję, wysłuchaliśmy ciekawych opowieści o historii tego miasta, odwiedziliśmy pobliskie targowisko, podziwialiśmy piękną roślinność w ogrodzie botanicznym, uczestniczyliśmy w warsztatach ekologicznych, na których nauczyliśmy się sztuki czerpania papieru, a na obiad skosztowaliśmy regionalnych dań.
Trzeci dzień minął nam równie fantastycznie jak poprzednie. Odbyliśmy rejs łodzią po rezerwacie przyrody, podczas którego mieliśmy okazję zobaczyć pola ryżowe oraz dowiedzieć się czegoś o okolicznej florze i faunie. Odwiedziliśmy Centrum Nauki i Sztuki, w którym czas nam upłynął na wykonywaniu różnych doświadczeń oraz byliśmy w kinie, gdzie udaliśmy się w bardzo realistyczną podróż w kosmos.
Ostatni dzień w szkole LaSalle w Paternie spędziliśmy na ciekawych warsztatach, obejrzeliśmy pokaz toreb wykonanych z recyklingu, a naszą wizytę zakończył wieczorek pożegnalny, na którym wszyscy świetnie się bawiliśmy. Było pyszne jedzenie, muzyka i wspólne tańce.Wrócimy do Polski pełni niezapomnianych wrażeń i bogatsi o nowe doświadczenia.
Prezentacja z wizyty gości zagranicznych w naszej szkole.
Zadania w roku szkolnym 2018/19
Konkurs zbiórki makulatury
Wraz z rozpoczęciem projektu Erasmus+ ogłosiliśmy konkurs zbiórki makulatury. Po ośmiu miesiącach nadszedł czas na jego rozstrzygnięcie. Wśród najbardziej zaangażowanych uczniów pragniemy wyróżnić troje rekordzistów:
Wiktorię Pieniek - 260 kg
Mateusza Kowalczyka - 228 kg
Martynę Templin - 76 kg.
Zwycięzcy konkursu otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane z budżetu projektu - fiszko do nauki angielskich słówek oraz powerbanki.
Jako szkoła możemy się pochwalić imponującym wynikiem około 700 kg zebranej makulatury.
Nasi gimnazjaliści po wizycie w Grecji
Wizyta w szkole partnerskiej w Grecji już za nami. Po majówce uczniowie wrócili do szkoły wypoczęci i pełni wrażeń. Na wyjazd zakwalifikowało się siedmioro uczniów najbardziej zaangażowanych w zadania projektowe: Martyna Templin, Julia Sądowska, Martyna Korzeń, Patrycja Kikulska, Wiktoria Kamińska,Wiktoria Pieniek i Jan Piwowarski. Towarzyszyli im nauczyciele: Iwona Murak, Aldona Maćkowiak i Witold Kaczmarek.
Nasza grecka przygoda rozpoczęła się lotem do Salonik, skąd dotarliśmy autobusem do celu naszej podróży – miasta portowego Wolos nad Morzem Egejskim. Uczniowie zostali zakwaterowani w domach swoich greckich kolegów z V Liceum w Wolos. Następnego dnia udaliśmy się do szkoły, by poznać dyrektora, nauczycieli i uczniów. Gospodarze oprowadzili nas po szkole, po czym zaprezentowali nam tradycyjne tańce narodowe. Po południu zwiedziliśmy miasto z przewodnikiem, a wieczorem uczniowie spotkali się z nowymi przyjaciółmi w kawiarni. Kolejne dwa dni również rozpoczęły się wizytą w szkole. Uczniowie z krajów partnerskich prezentowali książeczki o obyczajach i tradycjach narodowych oraz wyróżnione w konkursach krajowych prace plastyczne pt. „Co się stanie, jeśli nadal będziemy zanieczyszczać środowisko”. Obserwowaliśmy produkcję mydła ze zużytego oleju oraz lekcję biologii z użyciem mikroskopów. Wybraliśmy też najlepsze logo projektu spośród propozycji pięciu krajów partnerskich. Najbardziej przypadło nam do gustu logo gospodarzy i od tej pory będzie się ono pojawiać na wszystkich produktach wykonanych w toku naszego projektu. Popołudniami odwiedzaliśmy centra ekologiczne w okolicy: Makrinitsa Pelion i Gatzea – oba pięknie położone na zboczach gór, skąd roztaczał się widok na zatokę i miasto. Uczniowie poznali tajniki produkcji oliwy z oliwek i wzięli udział w zajęciach warsztatowych. Dwa ostatnie dni pobytu to wycieczki całodniowe. Pierwsza z nich rozpoczęła się poszukiwaniem trufli przez specjalnie wyszkolonego labradora i obiadem w plenerze – kucharz na naszych oczach przygotował pyszne spaghetti z pieczarkami, truflami i innymi grzybami leśnymi. Następnie zwiedziliśmy Muzeum Historii Naturalnej i Grzybów oraz obejrzeliśmy film w technice 3D na temat długotrwałego procesu powstawania okolicznych gór. Największą atrakcją była jednak wizyta w klasztorach Meteora wybudowanych na górskich szczytach. Dzień przed powrotem do Polski wybraliśmy się do Aten, gdzie zwiedziliśmy starożytny Akropol.
Niełatwo było pożegnać ten słoneczny kraj i nowych przyjaciół. Jednak już we wrześniu spotkamy się ponownie w Polsce, by kontynuować wspólne zadania i przybliżyć gościom naszą kulturę. Nie możemy się doczekać tego spotkania!
(red.I.Murak)
Kompost
W specjalnie przygotowanym pojemniku z przezroczystą ścianką zrobiono kompost, który posłużył do pokazania poszczególnych etapów wegetacji fasoli. Ziemię kompostową sporządzono z odpadów organicznych pozyskanych z kuchni szkolnej. Były to obierki ziemniaków, łupiny cebuli i innych warzyw. Wykorzystano także obumarłe szczątki roślinne – liście drzew i źdźbła traw oraz drobny piasek i żwir, które stanowiły warstwę odsączającą.
(red.W.Kaczmarek)
Nie wyrzucaj baterii do śmieci!
Zużyte baterie zawierają metale ciężkie takie jak ołów, kadm, rtęć, lit. Wymienione substancje są niebezpieczne dla środowiska, dlatego należy pamiętać by oddzielać baterie od pozostałych odpadów.
W lutym przeprowadziliśmy zbiórkę tego surowca u nas w szkole i uświadomniliśmy uczniów o tym jak ważna jest ich właściwa utylizacja bezpośrednio po ich wykorzystaniu. Dziękujemy uczniom i rodzicom za aktywny udział w akcji.
(red.A.Maćkowiak)
Multikarmnik
W ramach projektu ERASMUS+, uczniowie naszej szkoły, wykonali multikarmnik. Wykorzystując puste plastikowe wiaderka po produktach spożywczych, przytwierdzili je do odpowiednio przygotowanego stelaża. Wiaderka, które zostały wypełnione karmą dla ptaków i różnymi odpadami drewnianymi mogą posłużyć także owadom, do stworzenia im swojego siedliska. Taki karmnik jest wielosezonowy, wymaga tylko uzupełniania karmy w czasie zimy, składającej się z różnych ziaren i skorupek od jaj. Owady natomiast, chętnie wykorzystują korę, trociny i krążki drewniane z nawierconymi otworami będącymi dla nich idealnym schronieniem.Zachęcamy do wykonania podobnych konstrukcji.
(red.W.Kaczmarek)
Konkurs na logo projektu Erasmus +
W grudniu ogłoszony został konkurs na logo projektu. Uczniowie chętnie wzięli w nim udział, ponieważ technika jego wykonania była dowolna i dawała szereg możliwości. Z pośród wielu dostarczonych prac, społeczność uczniowska naszej szkoły zdecydowała, że najciekawszy projekt przygotowała Martyna Templin. Zwycięska praca zostanie zaprezentowana w Grecji podczas naszego pierwszego międzynarodowego spotkania w Wolos i będzie brała udział w konkursie międzynarodowym, w który swoje zwycięskie prace zaprezentują również uczniowie z Turcji, Grecji, Portugalii i Hiszpanii.
(red.A.Maćkowiak)
Christmas cards
W listopadzie przystąpiliśmy do realizacji zadania projektowego, jakim było wykonanie recyklingowych kartek świątecznych. Do wykonania pracy należało wykorzystać min. różnego rodzaju surowce wtórne. Uczniowie uruchomili swoją wyobraźnię i wykazali się dużą inwencją twórczą i pomysłowością. Przygotowali piękne pocztówki bożonarodzeniowe, które ozdobione zostały materiałami ekologicznycznymi, albo przeznaczonymi do wyrzucenia.
Tradycja wysyłania kartek światecznych powoli zanika, jednak my postanowiliśmy ją podtrzymać i przygotowane własnorącznie kartki z życzeniami wysłalismy naszym przyjaciołom z Turcji, Hiszpanii, Grecji i Portugalii. Z pewnością były dla nich wspaniałą niespodzianką.
Realizacja tego zadania pokazała nam, że zamiast umieszczać coś od razu w koszu zawsze warto zastanowić się czy nie przyda się ponownie.
(red.A. Maćkowiak)
Drodzy uczniowie i rodzice!
Od października rozpoczęliśmy w naszej szkole realizację projektu Erasmus+ o tematyce ekologicznej. Przez najbliższe dwa lata będziemy współpracować ze szkołami z Turcji, Grecji, Hiszpanii i Portugalii w celu wymiany dobrych praktyk w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego. W związku z tym czeka nas bardzo dużo pracy, ale też wiele atrakcji. Uczniowie, którzy wykażą się największym zaangażowaniem w projekt, będą mieli szansę na udział w bezpłatnych tygodniowych wyjazdach zagranicznych do szkół partnerskich. Podczas pobytu uczestnicy będą goszczeni w domach swoich rówieśników. Wyjazdy będą okazją do rozwijania umiejętności językowych, poznania różnych kultur i zwiedzania ciekawych miejsc.
Na początku listopada odbyło się pierwsze Międzynarodowe Spotkanie Projektowe nauczycieli w Turcji w celu zaplanowania zadań związanych z projektem. Harmonogram kolejnych wizyt przedstawia się następująco:
1. Wyjazd do Grecji – 24-30.04.2018 r.; 4-7 uczniów + 2-3 nauczycieli (ostateczna liczba uczestników będzie zależna od cen biletów lotniczych).
2. Wizyta w Polsce – 23-29.09.2018 r.; łącznie 17 uczniów z 4 krajów + 8 nauczycieli.
3. Wizyta w Hiszpanii – listopad 2018 r.; 4-6 uczniów + 2 nauczycieli.
4. Wizyta w Portugalii – marzec 2019 r.; 4-6 uczniów + 2 nauczycieli.
5. Drugie Międzynarodowe Spotkanie Projektowe nauczycieli w Polsce w celu podsumowania projektu – czerwiec 2019 r.
Zapraszamy do udziału w projekcie uczniów w wieku 12-16 lat, którzy podejmą się wykonania wszystkich lub części zaplanowanych zadań. Za każde zadanie można otrzymać określoną liczbę punktów, których suma końcowa zadecyduje o wyborze uczniów do udziału w wyjazdach zagranicznych. W przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów rozstrzygnięcie przyniesie rozmowa kwalifikacyjna w języku angielskim.
Zadania projektowe na rok szkolny 2017/2018:
Zadanie |
Termin realizacji |
Punkty |
Nagranie filmu o szkole |
10.2017 r. (zadanie wykonane) |
30 |
Prezentacja Power Point o Polsce |
10.2017 r. (zadanie wykonane) |
10 |
Własnoręcznie wykonana kartka świąteczna ozdobiona surowcami wtórnymi. | do 10.12.2017 r. | 10 |
Udział w konkursie na logo projektu (wykonane cyfrowo) | do 15.12.2017 r. | 10 |
Zwycięstwo w konkursie na logo projektu w naszej szkole | ---------------------------- | 10 |
Zwycięstwo polskiego logo w konkursie międzynarodowym | --------------------------- | Gwarantowany wyjazd ucznia do jednego z trzech krajów. |
Konkurs fotograficzny – zdjęcia do kalendarza na 2018 r. przedstawiające przyrodę w naszej okolicy (krajobraz, florę i faunę). | 21.12.2018 r. | 5 |
Dwanaście najlepszych zdjęć w naszej szkole. | --------------------------- | 10 |
Zdjęcia wybrane do kalendarza międzynarodowego. | --------------------------- | 10 |
Porady po angielsku, jak przeciwdziałać zmianom klimatycznym (po jednej poradzie na każdy miesiąc w kalendarzu ekologicznym – razem 12). | 21.12.2017 r. | 10 |
Ulotka na temat alternatywnych źródeł energii (po polsku, wykonana cyfrowo). | 15.01.2018 r. | 10 |
Plakat na temat ochrony środowiska pt. „Now Our World – I take the first step to protect life” (format A3). | 31.01.2018 r. | 10 |
Konkurs plastyczny pt. „Co się stanie, jeśli nadal będziemy zanieczyszczać środowisko?”. | 15.02.2018 r. | 10 |
Prezentacja Power Point pt. „Jak bezpiecznie używać wody i prądu?” (po angielsku) | 15.03.2018 r. | 10-20 |
Zwycięzca konkursu zbiórki makulatury. | 31.03.2018 r. | 10 |
Prezentacja Power Point na temat flory, fauny i środowiska życia zwierząt w Polsce (po angielsku). | 15.04.2018 r. | 10-20 |
Plakaty na temat ratowania Ziemi przed szkodliwą działalnością człowieka. | 15.05.2018 r. | 10 |
Udział w konkursie fotograficznym pt. „Niezwykłe miejsca w naszym regionie”. | 15.06.2018 r. |
5 |
Wyróżnione zdjęcia w konkursie. | ---------------------------- | 10 |
Koordynator projektu: Iwona Murak
Pierwsza mobilność w ramach projektu Erasmus+
W dniach 6 -10 listopada 2017 roku odbyła się pierwsza mobilność w ramach projektu Erasmus+: „ Now Our World – I take the first step to protect life”. Państwem organizującym spotkanie była Turcja. Wizyta odbyła się w Ankarze, w szkole Abdullah Tokur Ortaokulu.
Celem głównym wizyty był podział zadań i obowiązków wśród koordynatorów krajów uczestniczących w wyżej wymienionym projekcie. Kolejnym ważnym punktem pobytu było zaprezentowanie się poszczególnych szkół oraz zapoznanie się z problemami ekologicznymi występującymi w regionach szkół partycypujących w projekcie. Podjęte zostały również decyzje dotyczące mobilności partnerów realizujących projekt.
Aspektem kulturowym objętym programem mobilności były wyjazdy edukacyjne mające na celu zapoznanie się z głównymi atrakcjami turystycznymi Ankary oraz znajdującej się w pobliżu Kapadocji.
Spotkanie pozwoliło nauczycielom uczestniczącym na poszerzenie wiedzy oraz wymianę dobrych praktyk służących prawidłowej realizacji zadań projektowych.
I nadszedł czas na wyzwania dla uczniów!
(red. E.Czubaszek)
Program Erasmus+ w Gimnazjum w Grucie
Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Od października 2017 r. Gimnazjum w Grucie rozpocznie realizację niemal 2-letniego projektu w ramach programu Erasmus+ pt. Now our world – I take the first step to protect life (Teraz nasz świat – pierwszy krok do ochrony życia). Projekt o tematyce ekologicznej będzie miał na celu wymianę dobrych praktyk w dziedzinie ochrony środowiska między szkołami z 5 krajów: Polski, Turcji, Grecji, Hiszpanii i Portugalii. Każda szkoła będzie również współpracować z władzami lokalnymi na rzecz poprawy kondycji środowiska naturalnego w najbliższej okolicy. Oprócz tego nasz projekt przyniesie liczne korzyści dla uczniów, takie jak: wzrost umiejętności komunikowania się w języku angielskim, sprawne posługiwanie się narzędziami TIK, stymulowanie przedsiębiorczości i kreatywności. Kwota dofinansowania przyznana na realizację całego projektu wynosi ponad 117 tys. euro, z czego nasza placówka otrzyma 25 tys. euro. Dzięki tym funduszom będziemy mogli efektywnie realizować projekt oraz sfinansować wyjazdy nauczycieli i uczniów do krajów partnerskich. Uczniowie będą zakwaterowani w domach rówieśników z zaprzyjaźnionych szkół. Udział w tych mobilnościach będzie dla gimnazjalistów nie tylko wspaniałą przygodą, ale również lekcją różnorodności kultur, obyczajów i tradycji. Współautorką i koordynatorką projektu jest nauczycielka języka angielskiego – Iwona Murak.
(red. I. Murak)