Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa


DLA NIEPODLEGŁEJ

27 listopada w świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej w Grucie odbył się wieczorek patriotyczny z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Montaż słowno-muzyczny został przygotowany przez klasę III B gimnazjum w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Młodzież,korzystając z zasobów naszej biblioteki przygotowała także prezentację multimedialną na temat „Niepodległa od 100 lat”. Zaproszeni goście, m.in. radni gminy, sołtysi, rodzice, z uwagą i wzruszeniem wysłuchali patriotycznego programu. Uroczysty nastrój dopełniły płonące świece oraz pyszne ciasto i kawa, ufundowane przez Radę Rodziców.

(red.K.Rafalska)

Lekcja biblioteczna

Klasa 3 ilustruje jedną z polskich legend.Książka " O krakowskich psach i kleparskich kotach" zawiera 34 legendy o wszystkich polskich miastach wojewódzkich. Dziś wirtualnie zwiedzilismy Kraków i poczytaliśmy o slynnym hejnale krakowskim.

Dzień Pluszowego Misia

Wyjatkowe obchody urodzin Kubusia Puchatka mialy zachęcić uczniow do sięgnięcia po książkę A.A.Milne.

Dzień Głośnego Czytania

W tym dniu 29.09.2018 r., o godz.10.10 wszyscy nauczyciele rozpoczęli swoje zajęcia od przeczytania fragmentu wybranej książki.

Narodowe Czytanie 2018

"Przedwiośnie"- plener, piękna pogoda i wyjatkowa rocznica... Propagowanie czytelnictwa miało bardzo patriotyczny charakter.

Pierwsze zakupy...
Pierwsze zakupy...

 

Lista książek zaproponowanych przez uczniów i rodziców do zakupu w ramach NPRCZ (+liczba głosów)

 

1. „Ronaldo , chłopiec który wiedział co chce”
2. „Świat dinozaurów”
3. „Dinozaury”
4. „Zwierzęta świata”
5. „Zosia i jej zoo”
5. „Zaopiekuj się mną” - 2
6. „Nela” (seria) - 13
7. „Księga zachwytów”
8. „Skrzydła ognia
9. „Kot w butach”
10. „Akademia Pana Kleksa” - 1
11. „Mikołajek” - 4
12. „Czerwony Kapturek”
13. „Cudowny chłopiec” - 1
14. „O psie , który jeździł koleją” - 1
15. „Bazyliszek” - 1
16. „O Krakowskich psach i kleperskich kotach”
17. „Najpiękniejsze bajki i baśnie”
18. Lektury - 1
19. „Dzieci z wyspy Saltkran”
20. „Kraina Lodu”
21. „Baśnie polskie”
22. „Zezia i wszystkie problemy świata”
23. „Jak tata pokazał mi wszechświat”
24. „Uczucia”
25. „Profesor Astrokot odkrywa kosmos”
26. „Mała syrenka”
27. „Momo”
28. „7 nawykółw szczęśliwgo dziecka”
29. „Niekończąca się historia”
30. „Damy, dziewuchy, dziewczyny. Historia w spódnicy”
31. Książki o piłkarzach
32. Książki historyczne dla dzieci
33. „Magiczne drzewo”
34. „Opowieści z Narni” - 2
35. „Ukryte życie lasu. Rok podglądania natury”
36. „Dzieci kapitana Granta”
37. „Chłopcy z placu broni”
38. „Felix , Net i Nika oraz gang niewidzialnych ludzi”
39. „Atlas magicznych stworzeń”
40. „Harry Potter i przeklęte dziecko” - 1
41. „Księga dżungli”
42. „Tajemniczy ogród”
43. „Park Jurajski”
44. „Alicja w Krainie Czarów” - 1
45. „Wykłady Profesora Niczego”
46. „Testament Diabła”
47. „Harry Potter” (seria) - 5
48. „Władca Pierścieni” - 2
49. „Igrzyska śmierci”
50. „Gregor i kroniki podziemia”
51. „Pery Jackson”
52. „To”
53. Krew na śniegu”
54. „Upiory”
55. „Nieproszony gość”
56. „Zabójca z sąsiedztwa”
57. „50 twarzy Greya”
58. „Hobbit „- 3
59. „Był sobie pies”
60. „Titanic”
61. „Noc w muzeum”
62. „Mustang”
63. „Zielone drzwi”- 1
64. „Niania w Nowym Jorku” - 1
65. „Na końcu tęczy” - 1
66. „Ponad wszystko” - 4
67. „Nigdziebądz” - 2
68. „Odessa i tajemnica skrybopolis”
69. „Dorara"
70. „Wilki Lokiego”
71. „Za niebieskimi drzwiami”
72. „Niebo istnieje... Naprawdę!”
73. „Kawa z kardamonem”
74. „Telefon do anioła”
75. „To co zostawiła”
76. „Buntowniczka z pustyni”
77. „Cudze jabłka”
78. „Mleko i miód” - 2
79. „Bo zawsze znajdzie Ci pracę” - 1
80. „Słońce i jej kwiaty” - 2
81. „Piękna i bestia”
82. „Smerfetka i klakier”
83. „Wyścig Śmierci”
84. „Gęsia skórka”
85. „Jak mówić , jak słuchać”
86. „Miasto kości”
87. „Bułeczka”
88. „Pożeracze książek”
89. „Dno oka - eseje o fotografii”
90. „Inna dusza” - 2
91. „Good night Dżerzi” - 2
92. „Antygona w Nowym Jorku - 2
93. „Pamiętnik”
94. „Pewnego razu w Nibylandii”
95. „Klinika pod Boliłapką”
96. Saga "Szeptem"
97. Seria „Niezgodna”
98. „Każdego dnia”
99. „Jesteś moim światłem”
100. „Córka piekarza”
101. „Szukając Alaski”
102. „Baba jaga w Ameryce”
103. „Pora na pomidora”
104. „Droga do Nobla. Historia M.Curie-Skłodowskiej”
105. „Bracia Lwie Serce”
106. „Klasa pani Czajki”
107. „Kroniki Blackwell Maar „- 1
108. „Ssaki”
109. „Wiedźmin” (seria)
110. „Więzień labiryntu”
111. „Wielki Gatsby”
112. „Zaklinacz ognia”
113. „Tajemniczy ogień , Tajemnicze miasto”
114. „W krainie kota”
115. „Być jak rwąca rzeka”
116. „Pożeracz snów”
117. „Klątwa tygrysa”
118. „Papierowe miasta”
119. „Za zamkniętymi drzwiami”
120. „Szept anioła”
121. „Miasto cieni”
122. „Wiatr schwytany w lustro”
123. „Wierna”
124. „Zbuntowana”
125. „Ocean na końcu drogi” - 1
126. „Odd i Lodowi Olbrzymi”
127. „Odkąd Cię nie ma”
128. „Ezotero. Córka wiatru”
129. „Nocna gwiazda i Na zawsze Niesmiertelni” (seria)

KR
KR

Starsi czytają młodszym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Projekty edukacyjne
z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej realizowane w ramach
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

Realizacja projektów edukacyjnych: wrzesień – grudzień 2018 r.

Odpowiedzialni: dyrektor szkoły, nauczyciel bibliotekarz, wychowawcy klas, nauczyciele języka polskiego, inni nauczyciele.

Klasa „0”
„Starsi czytają młodszym” - spotkania w bibliotece szkolnej z najmłodszymi uczniami szkoły, podczas których gimnazjaliści czytają dzieciom książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Klasy I – III
Konkursy czytelniczo – plastyczne w oparciu o książki zakupione w ramach N P R CZ.
Klasa I - wykonanie ilustracji do wybranego opowiadania;
Klasa II – zaprojektowanie i wykonanie komiksu na podstawie wybranej książki ;
Klasa III – napisanie dalszych przygód bohaterów wybranej książki i wykonanie ilustracji do opowiadania.
Klasa IV a
Wybranie bajki w języku angielskim i przedstawienie jej w formie teatrzyku kamishibai.
Klasa IV b
Seria „Zosia i jej zoo”-podział klasy na grupy-wybranie książek, napisanie krótkiej charakterystyki głównego bohatera i sporządzenie jego portretu. Wykonanie zakładek do książek.
Klasy V a, b
„Za rzeką czasu”-na podstawie książki sporządzenie mapy swojej Małej Ojczyzny i rysunku zamku grudziądzkiego.
Klasa VI
Konkurs czytelniczo – plastyczny na projekt okładki do ulubionej książki. Napisanie listu do wybranego bohatera na podstawie przeczytanej i polecanej książki 9praca w grupach).
Klasa VII
Projekt „Co warto przeczytać – książka na jesienne dni”. Praca w grupach – gazetka ścienna.
Klasa VIII a ,b
Konkurs czytelniczo – plastyczny „Wymyśl hasło promujące czytanie i zareklamuj swoją bibliotekę szkolną”. Prezentacja prac
w formie plakatu.
Klasy III a (oddział gimnazjum)
„Książka czy film”- wybranie książki i jej adaptacji bądź ekranizacji. Porównanie- prezentacja prac w dowolnej formie.
Klasa III b (oddział gimnazjum)
Wykonanie przez uczniów prezentacji multimedialnej na temat „Niepodległa od 100 lat”, w oparciu o dostępną w bibliotece literaturę. Zaprezentowanie jej na wieczorku słowno-muzycznym.

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA (NPRCZ)
Priorytet 3: Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych”.

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

  1. Sporządzenie ankiety wśród uczniów i nauczycieli na temat preferencji czytelniczych.
  2. Analizowanie portali internetowych poświęconych książkom dla dzieci i młodzieży. Przeglądanie witryn internetowych wydawnictw – śledzenie nowości wydawniczych (czerwiec-listopad 2018 r.).
  3. Zakup nowości wydawniczych w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje zgodne z zainteresowaniami uczniów (czerwiec -listopad 2018 r.).
  4. Wypożyczenie książek uczniom na okres wakacji (czerwiec 2018 r. ).
  5. Zorganizowanie w bibliotece szkolnej kącika „Nowości z NPRCZ” poświęconego książkom zakupionym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Ekspozycja książek oraz recenzji wybranych pozycji. Zamieszczanie recenzji na stronie szkoły pod hasłem „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”, na której będą umieszczane informacje o działaniach w ramach Priorytetu 3., a także opublikowana zostanie lista zakupionych książek do biblioteki szkolnej. (październik -listopad 2018r.)
  6. Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Grucie poprzez uczestnictwo młodzieży w spotkaniach autorskich, lekcjach bibliotecznych i innych wydarzeniach kulturalnych, a także poprzez umożliwienie uczniom wypożyczania książek.(przez cały czas trwania projektu, wrzesień - grudzień 2018 r.).
  7. Obejrzenie przez uczniów klas 8 i trzecich gimnazjalnych adaptacji słynnej książki A.Fiedlera „Dywizjon 303”(wrzesień 2018 r.).
  8. Udział klas gimnazjalnych w Narodowym Czytaniu - ogólnopolskiej akcji społecznej, propagującej znajomość literatury narodowej.(wrzesień 2018 r. ).
  9. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania-nauczyciele przeczytają głośno swoim uczniom fragment książki wybranej z nowości NPRCZ (wrzesień 2018 r.).
  10. Przekazanie rodzicom za pomocą dziennika elektronicznego listów promujących czytelnictwo i zachęcających ich do wspólnych odwiedzin biblioteki szkolnej (październik 2018 r.).
  11. „Dzień Pluszowego Misia” – U rodziny Kubusia Puchatka - projekt skierowany dla uczniów klas 0 – III szkoły podstawowej z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej (listopad 2018 r.).
  12. Organizacja świątecznego kiermaszu taniej książki ( listopad - grudzień 2018 r.).
  13. Gminny konkurs bożonarodzeniowy dla klas 0-VIII (grudzień 2018 r.).
  14. Zajęcia biblioteczne w klasach I-VIII i gimnazjum ( wrzesień -grudzień 2018 r.).
  15. Realizacja projektów edukacyjnych i innych działań biblioteki szkolnej Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa (przez cały czas trwania projektu, wrzesień - grudzień 2018 r.).
  16. Podsumowanie działań realizowanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, m.in. apel szkolny, ekspozycje prac, informacje na stronie internetowej szkoły, wystawki (grudzień 2018 r. ).
  17. Sporządzenie sprawozdania z działań realizowanych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowej im kpt. Floriana Laskowskiego w Grucie; opublikowanie sprawozdania na szkolnej stronie internetowej (grudzień 2018 r.).
Dogodna lokalizacja
Dogodna lokalizacja

W 2018 roku nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i pozyskała 15 000 zł. na zakup nowych książek do biblioteki szkolnej. Uczniowie składali do biblioteki swoje propozycje książkowe, które chcieliby przeczytać lub polecić kolegom. Powstała lista poszukiwanych książkowych. Realizacja zadań programu przewiduje dla wszystkich różnorodne zajęcia czytelniczo-warsztatowe w bibliotece szkolnej oraz w GBP .

(red.K.Rafalska)