ERASMUS +


IM
IM

Nasi gimnazjaliści po wizycie w Grecji

Wizyta w szkole partnerskiej w Grecji już za nami. Po majówce uczniowie wrócili do szkoły wypoczęci i pełni wrażeń. Na wyjazd zakwalifikowało się siedmioro uczniów najbardziej zaangażowanych w zadania projektowe: Martyna Templin, Julia Sądowska, Martyna Korzeń, Patrycja Kikulska, Wiktoria Kamińska,Wiktoria Pieniek i Jan Piwowarski. Towarzyszyli im nauczyciele: Iwona Murak, Aldona Maćkowiak i Witold Kaczmarek.
Nasza grecka przygoda rozpoczęła się lotem do Salonik, skąd dotarliśmy autobusem do celu naszej podróży – miasta portowego Wolos nad Morzem Egejskim. Uczniowie zostali zakwaterowani w domach swoich greckich kolegów z V Liceum w Wolos. Następnego dnia udaliśmy się do szkoły, by poznać dyrektora, nauczycieli i uczniów. Gospodarze oprowadzili nas po szkole, po czym zaprezentowali nam tradycyjne tańce narodowe. Po południu zwiedziliśmy miasto z przewodnikiem, a wieczorem uczniowie spotkali się z nowymi przyjaciółmi w kawiarni. Kolejne dwa dni również rozpoczęły się wizytą w szkole. Uczniowie z krajów partnerskich prezentowali książeczki o obyczajach i tradycjach narodowych oraz wyróżnione w konkursach krajowych prace plastyczne pt. „Co się stanie, jeśli nadal będziemy zanieczyszczać środowisko”. Obserwowaliśmy produkcję mydła ze zużytego oleju oraz lekcję biologii z użyciem mikroskopów. Wybraliśmy też najlepsze logo projektu spośród propozycji pięciu krajów partnerskich. Najbardziej przypadło nam do gustu logo gospodarzy i od tej pory będzie się ono pojawiać na wszystkich produktach wykonanych w toku naszego projektu. Popołudniami odwiedzaliśmy centra ekologiczne w okolicy: Makrinitsa Pelion i Gatzea – oba pięknie położone na zboczach gór, skąd roztaczał się widok na zatokę i miasto. Uczniowie poznali tajniki produkcji oliwy z oliwek i wzięli udział w zajęciach warsztatowych. Dwa ostatnie dni pobytu to wycieczki całodniowe. Pierwsza z nich rozpoczęła się poszukiwaniem trufli przez specjalnie wyszkolonego labradora i obiadem w plenerze – kucharz na naszych oczach przygotował pyszne spaghetti z pieczarkami, truflami i innymi grzybami leśnymi. Następnie zwiedziliśmy Muzeum Historii Naturalnej i Grzybów oraz obejrzeliśmy film w technice 3D na temat długotrwałego procesu powstawania okolicznych gór. Największą atrakcją była jednak wizyta w klasztorach Meteora wybudowanych na górskich szczytach. Dzień przed powrotem do Polski wybraliśmy się do Aten, gdzie zwiedziliśmy starożytny Akropol.
Niełatwo było pożegnać ten słoneczny kraj i nowych przyjaciół. Jednak już we wrześniu spotkamy się ponownie w Polsce, by kontynuować wspólne zadania i przybliżyć gościom naszą kulturę. Nie możemy się doczekać tego spotkania!

(red.I.Murak)

 

Zobacz więcej zdjęć >>>

Kompost

W specjalnie przygotowanym pojemniku z przezroczystą ścianką zrobiono kompost, który posłużył do pokazania poszczególnych etapów wegetacji fasoli. Ziemię kompostową sporządzono z odpadów organicznych pozyskanych z kuchni szkolnej. Były to obierki ziemniaków, łupiny cebuli i innych warzyw. Wykorzystano także obumarłe szczątki roślinne – liście drzew i źdźbła traw oraz drobny piasek i żwir, które stanowiły warstwę odsączającą.

(red.W.Kaczmarek)

Zakup drukarki i aparatu fotograficznego

 

Działający w projekcie Erasmus+ w celu dokumentowania naszych działań zaostała zakupiona drukarka i aparat fotograficzny.

Nie wyrzucaj baterii do śmieci!

Zużyte baterie zawierają metale ciężkie takie jak ołów, kadm, rtęć, lit. Wymienione substancje są niebezpieczne dla środowiska, dlatego należy pamiętać by oddzielać baterie od pozostałych odpadów.

W lutym przeprowadziliśmy zbiórkę tego surowca u nas w szkole i uświadomniliśmy uczniów o tym jak ważna jest ich właściwa utylizacja bezpośrednio po ich wykorzystaniu. Dziękujemy uczniom i rodzicom za aktywny udział w akcji.

(red.A.Maćkowiak)

Multikarmnik

W ramach projektu ERASMUS+, uczniowie naszej szkoły, wykonali multikarmnik. Wykorzystując puste plastikowe wiaderka po produktach spożywczych, przytwierdzili je do odpowiednio przygotowanego stelaża. Wiaderka, które zostały wypełnione karmą dla ptaków i różnymi odpadami drewnianymi mogą posłużyć także owadom, do stworzenia im swojego siedliska. Taki karmnik jest wielosezonowy, wymaga tylko uzupełniania karmy w czasie zimy, składającej się z różnych ziaren i skorupek od jaj. Owady natomiast, chętnie wykorzystują korę, trociny i krążki drewniane z nawierconymi otworami będącymi dla nich idealnym schronieniem.Zachęcamy do wykonania podobnych konstrukcji.

(red.W.Kaczmarek)

Konkurs na logo projektu Erasmus +

 

W grudniu ogłoszony został konkurs na logo projektu. Uczniowie chętnie wzięli w nim udział, ponieważ technika jego wykonania była dowolna i dawała szereg możliwości. Z pośród wielu dostarczonych prac, społeczność uczniowska naszej szkoły zdecydowała, że najciekawszy projekt przygotowała Martyna Templin. Zwycięska praca zostanie zaprezentowana w Grecji podczas naszego pierwszego międzynarodowego spotkania w Wolos i będzie brała udział w konkursie międzynarodowym, w który swoje zwycięskie prace zaprezentują również uczniowie z Turcji, Grecji, Portugalii i Hiszpanii.

(red.A.Maćkowiak)

Christmas cards

W listopadzie przystąpiliśmy do realizacji zadania projektowego, jakim było wykonanie recyklingowych kartek świątecznych. Do wykonania pracy należało wykorzystać min. różnego rodzaju surowce wtórne. Uczniowie uruchomili swoją wyobraźnię i wykazali się dużą inwencją twórczą i pomysłowością. Przygotowali piękne pocztówki bożonarodzeniowe, które ozdobione zostały materiałami ekologicznycznymi, albo przeznaczonymi do wyrzucenia.

Tradycja wysyłania kartek światecznych powoli zanika, jednak my postanowiliśmy ją podtrzymać i przygotowane własnorącznie kartki z życzeniami wysłalismy naszym przyjaciołom z Turcji, Hiszpanii, Grecji i Portugalii. Z pewnością były dla nich wspaniałą niespodzianką.

Realizacja tego zadania pokazała nam, że zamiast umieszczać coś od razu w koszu zawsze warto zastanowić się czy nie przyda się ponownie.

(red.A. Maćkowiak)

Drodzy uczniowie i rodzice!

Od października rozpoczęliśmy w naszej szkole realizację projektu Erasmus+ o tematyce ekologicznej. Przez najbliższe dwa lata będziemy współpracować ze szkołami z Turcji, Grecji, Hiszpanii i Portugalii w celu wymiany dobrych praktyk w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego. W związku z tym czeka nas bardzo dużo pracy, ale też wiele atrakcji. Uczniowie, którzy wykażą się największym zaangażowaniem w projekt, będą mieli szansę na udział w bezpłatnych tygodniowych wyjazdach zagranicznych do szkół partnerskich. Podczas pobytu uczestnicy będą goszczeni w domach swoich rówieśników. Wyjazdy będą okazją do rozwijania umiejętności językowych, poznania różnych kultur i zwiedzania ciekawych miejsc.

Na początku listopada odbyło się pierwsze Międzynarodowe Spotkanie Projektowe nauczycieli w Turcji w celu zaplanowania zadań związanych z projektem. Harmonogram kolejnych wizyt przedstawia się następująco:

1. Wyjazd do Grecji – 24-30.04.2018 r.; 4-7 uczniów + 2-3 nauczycieli (ostateczna liczba uczestników będzie zależna od cen biletów lotniczych).
2. Wizyta w Polsce – 23-29.09.2018 r.; łącznie 17 uczniów z 4 krajów + 8 nauczycieli.
3. Wizyta w Hiszpanii – listopad 2018 r.; 4-6 uczniów + 2 nauczycieli.
4. Wizyta w Portugalii – marzec 2019 r.; 4-6 uczniów + 2 nauczycieli.
5. Drugie Międzynarodowe Spotkanie Projektowe nauczycieli w Polsce w celu podsumowania projektu – czerwiec 2019 r.

Zapraszamy do udziału w projekcie uczniów w wieku 12-16 lat, którzy podejmą się wykonania wszystkich lub części zaplanowanych zadań. Za każde zadanie można otrzymać określoną liczbę punktów, których suma końcowa zadecyduje o wyborze uczniów do udziału w wyjazdach zagranicznych. W przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów rozstrzygnięcie przyniesie rozmowa kwalifikacyjna w języku angielskim.

Zadania projektowe na rok szkolny 2017/2018:

 

Zadanie

 

Termin realizacji                      

Punkty
Nagranie filmu o szkole

10.2017 r.

(zadanie wykonane)

30
Prezentacja Power Point o Polsce

10.2017 r.

(zadanie wykonane)

10
Własnoręcznie wykonana kartka świąteczna ozdobiona surowcami wtórnymi. do 10.12.2017 r. 10
Udział w konkursie na logo projektu (wykonane cyfrowo) do 15.12.2017 r. 10
Zwycięstwo w konkursie na logo projektu w naszej szkole ---------------------------- 10
Zwycięstwo polskiego logo w konkursie międzynarodowym --------------------------- Gwarantowany wyjazd ucznia do jednego z trzech krajów.
Konkurs fotograficzny – zdjęcia do kalendarza na 2018 r. przedstawiające przyrodę w naszej okolicy (krajobraz, florę i faunę).  21.12.2018 r.  5
 Dwanaście najlepszych zdjęć w naszej szkole.  ---------------------------  10
 Zdjęcia wybrane do kalendarza międzynarodowego.  ---------------------------  10
 Porady po angielsku, jak przeciwdziałać zmianom klimatycznym (po jednej poradzie na każdy miesiąc w kalendarzu ekologicznym – razem 12).  21.12.2017 r.  10
 Ulotka na temat alternatywnych źródeł energii (po polsku, wykonana cyfrowo).  15.01.2018 r.  10
 Plakat na temat ochrony środowiska pt. „Now Our World – I take the first step to protect life” (format A3).  31.01.2018 r.  10
 Konkurs plastyczny pt. „Co się stanie, jeśli nadal będziemy zanieczyszczać środowisko?”.  15.02.2018 r.  10
 Prezentacja Power Point pt. „Jak bezpiecznie używać wody i prądu?” (po angielsku)  15.03.2018 r.  10-20
 Zwycięzca konkursu zbiórki makulatury.  31.03.2018 r.  10
 Prezentacja Power Point na temat flory, fauny i środowiska życia zwierząt w Polsce (po angielsku).  15.04.2018 r.  10-20
 Plakaty na temat ratowania Ziemi przed szkodliwą działalnością człowieka.  15.05.2018 r.  10
Udział w konkursie fotograficznym pt. „Niezwykłe miejsca w naszym regionie”. 15.06.2018 r.
 5
Wyróżnione zdjęcia w konkursie. ---------------------------- 10

 

 Koordynator projektu: Iwona Murak

EC
EC

Pierwsza mobilność w ramach projektu Erasmus+

W dniach 6 -10 listopada 2017 roku odbyła się pierwsza mobilność w ramach projektu Erasmus+: „ Now Our World – I take the first step to protect life”. Państwem organizującym spotkanie była Turcja. Wizyta odbyła się w Ankarze, w szkole Abdullah Tokur Ortaokulu.
Celem głównym wizyty był podział zadań i obowiązków wśród koordynatorów krajów uczestniczących w wyżej wymienionym projekcie. Kolejnym ważnym punktem pobytu było zaprezentowanie się poszczególnych szkół oraz zapoznanie się z problemami ekologicznymi występującymi w regionach szkół partycypujących w projekcie. Podjęte zostały również decyzje dotyczące mobilności partnerów realizujących projekt.
Aspektem kulturowym objętym programem mobilności były wyjazdy edukacyjne mające na celu zapoznanie się z głównymi atrakcjami turystycznymi Ankary oraz znajdującej się w pobliżu Kapadocji.
Spotkanie pozwoliło nauczycielom uczestniczącym na poszerzenie wiedzy oraz wymianę dobrych praktyk służących prawidłowej realizacji zadań projektowych.
I nadszedł czas na wyzwania dla uczniów!

(red. E.Czubaszek)

Program Erasmus+ w Gimnazjum w Grucie

Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Od października 2017 r. Gimnazjum w Grucie rozpocznie realizację niemal 2-letniego projektu w ramach programu Erasmus+ pt. Now our world – I take the first step to protect life (Teraz nasz świat – pierwszy krok do ochrony życia). Projekt o tematyce ekologicznej będzie miał na celu wymianę dobrych praktyk w dziedzinie ochrony środowiska między szkołami z 5 krajów: Polski, Turcji, Grecji, Hiszpanii i Portugalii. Każda szkoła będzie również współpracować z władzami lokalnymi na rzecz poprawy kondycji środowiska naturalnego w najbliższej okolicy. Oprócz tego nasz projekt przyniesie liczne korzyści dla uczniów, takie jak: wzrost umiejętności komunikowania się w języku angielskim, sprawne posługiwanie się narzędziami TIK, stymulowanie przedsiębiorczości i kreatywności. Kwota dofinansowania przyznana na realizację całego projektu wynosi ponad 117 tys. euro, z czego nasza placówka otrzyma 25 tys. euro. Dzięki tym funduszom będziemy mogli efektywnie realizować projekt oraz sfinansować wyjazdy nauczycieli i uczniów do krajów partnerskich. Uczniowie będą zakwaterowani w domach rówieśników z zaprzyjaźnionych szkół. Udział w tych mobilnościach będzie dla gimnazjalistów nie tylko wspaniałą przygodą, ale również lekcją różnorodności kultur, obyczajów i tradycji. Współautorką i koordynatorką projektu jest nauczycielka języka angielskiego – Iwona Murak.

(red. I. Murak)